Bart Rodyns (Orgel – Klavecimbel – Harmonium)

 

“…The only non-brass player was organist Bart Rodyns ,who did crucial and subtle work in ensemble capacities and as a poised soloist in several delights…” (American tour, Early Music @ Pittsburgh)

 

“…Although its grand conclusion, featuring Bart Rodyns’s gutsy organ-playing, sets the seal on some splendid music-making…” (Review Gramophone @ UK)

 

“…Et on n’oubliera pas la juste virtuosité du soutien instrumental, dominé par le clavecin de Bart Rodyns, autre nom incontournable du programme…” (Review @ Paris)

 

Na op jonge leeftijd o.a. de prijzen Pro Musica, Jos Van Looy, Victor Van Hemel, medaille van de Stad Lier, laureaat Ottoboni,… ontvangen te hebben studeerde Bart Rodyns bij D. Van Handenhoven orgel. Daarna vervolgde hij z’n studies aan de conservatoria te Antwerpen & Maastricht bij D.de Rooij, H. Leenders, J.Verdin en M.Verheggen. Met grootste onderscheiding werd hij “Master of Music”.

 

Bart won herhaaldelijk verschillende (inter)nationale wedstrijden te Birmingham (UK), Leiden (NL), Brussel, Halle, Kortrijk… Hij maakte opnames voor de Belgische, Duitse, Nederlandse, Franse, Deense en Praagse radio en werd genomineerd voor Klara’s muziekprijzen 2010. In 2014 werd hem een ‘gouden label’ uitgereikt. Zijn concertcarrière bracht hem in de meeste landen van Europa en de USA. In maart 2017 ontving hij de Cultuurprijs van de Stad Lier vanwege zijn bijzondere verdiensten op het gebied van Cultuur.

 

Bart Rodyns is artistiek leider en klavierspeler van Euterpe Baroque Consort. Dit ensemble brengt barokmuziek op historische instrumenten. In 2015 verscheen hun debuut-CD met Orgelconcerti van G.F. Handel en M. Corrette. Vlak erna was er de release met onuitgegeven muziek van Lierse kapelmeesters (i.o. Festival van Vlaanderen, Label Phaedra) en in oktober 2016 werden de opnames met de integrale Orgelconcerti van Handel afgerond.

 

Daarnaast werkt hij vast samen met het vermaarde ensemble Oltremontano onder leiding van Wim Becu (met o.a. 2 opnames voor het label Accent).

 

Eind 2013 wekten Hendrickje van Kerckhove, Bart Rodyns, Eliot Lawson en Lode Leire het historische ensemble ‘The Party’ (1860) weer tot leven met in de erg originele bezetting drukwindharmonium. Recentere hoogtepunt van deze groep waren de 2 Live uitgezonden concerten vanuit het concertgebouw Brugge door Radio Klara en een pas uitgebrachte CD (ZeD Classics).

Bovendien vormt hij met pianist Nicolas Callot een Harmonium-Piano duo waarmee hij net een integrale C. Franck opname maakte (Enigma Records).

 

Daarnaast werkt(e) hij regelmatig met Les Muffatti, Utopia, BachPlus, InAlto, Brussels Philharmonic, Osiris Brass, Antwerp Symphony Orchestra,…

 

Bart streeft ernaar om elke muziekstijl zoveel mogelijk uit te voeren op historische instrumenten en is een “klavierspeler” in de brede zin van het woord. Hiervoor doet hij dikwijls beroep op zijn eigen instrumentarium : klavecimbels (Ruckers en Delin replica’s), kistorgels (Moors 2012 en Skrabl 2013), Erard tafelpiano (1803), Mustel Kunstharmonium (1910) en zes 19de eeuwse harmoniums (Debain, Alexandre). Ook in deze optiek is Bart organist-titularis van het beroemde Forceville -orgel (1720) te Broechem. Zijn repertoire omvat muziek van de renaissance tot hedendaagse muziek met o.a. de integrale orgelwerken van F. en L. Couperin, J. Pachelbel, C. PH .E. Bach, J. Brahms en F. Liszt en alle orgelconcerti van G.F. Haendel. Meermaals was Bart solist met gerenommeerde orkesten met werken van o.a. Haendel, Brahms, Haydn, Salieri, Mozart, Bach, Corrette, Poulenc… .

 

Vanaf September 2019 wordt Bart Rodyns aangesteld als Professor Orgel, Klavecimbel en Harmonium aan Fontys Academy of Music Tilburg in de afdeling: Master of Music.

 

“…Het hoogtepunt van de ganse Klaradag was wat mij betreft op kwalitatief vlak het barokensemble Euterpe. Bart Rodyns wist een grote vakbekwaamheid te koppelen aan een duidelijk bewust gekozen fragiliteit”… (Knack @ BOZAR)

 

“…Het Consort is een voorbeeld voor alle barokensembles: Euterpe olv Bart Rodyns streeft niet alleen perfectie na, er wordt goed naar elkaar geluisterd en het samenspel is boeiend. De vertolkingen waren dynamisch en stijlvol. De wijze waarop Euterpe musiceerde werkte aanstekelijk. Niets werd aan het toeval overgelaten, alle versieringen klopten, de fraseringen waren verzorgd en de agogiek was prima. Gewoon een genot om te luisteren, ontspannend en warm”… (PZC NL @ Muziekpodium Zeeland)

 

“…Toch was er verbinding tussen het Gregoriaans en de Koerdische klanken. In puurheid en de suggestie van de oneindigheid, aangrijpend en eerbiedig. Dat laatste woord was ook van toepassing op de geconcentreerde uitvoering door Euterpe Baroque Consort en Capella Pratensis olv Bart Rodyns”… (Eindhovens Dagblad @ Oirschot)

 

“…Tijdens de interludia ervoer ik zowaar een tedere knipoog en een lieve glimlach naar de ziel. Het applaus duurde en bleef maar duren en toverde bij alle uitvoerders een tevreden glimlach op het gelaat. Een glimlach die zij dubbel en dik verdienen, want misschien was ik die zondag 1 april wel écht getuige van ‘Vlaanderens mooiste’ “… (Nieuwsblad @ Antwerpen)

 

Meer Info: www.bartrodyns.be

 

             webmaster   CHRISTA   DYCK                                                                                                                                                                                           NL  |  ENG